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  Exploring the Ubiquitous Through the Unusual: Color Symbolism in Pueblo Black-on-white Pottery Minimize

Stephen Plog

Abstract


One of the common design characteristics on black-on-white pottery from the eleventh and twelfth centuries in the northern American Southwest is the use of thin, parallel lines (hachure) to fill the interior of bands, triangles, or other forms. This essay explores a proposal offered by Jerry Brody that hachure was a symbol for the color blue-green. Brody's proposal is examined by exploring colors and color patterns used to decorate nonceramic material from the Chaco Canyon region of northwestern New Mexico. His proposal is supported and the implications of this conclusion for Chaco Canyon and for future studies of this nature are discussed.

Resumen

Una de las características comunes de los diseños de la cerámica negro sobre blanco de los siglos XI y XII en de la zona norte del suroeste de los Estados Unidos es el uso de líneas delgadas y paralelas ("hachurado") para rellenar tiras, triángulos u otras formas. En este ensayo se analiza la propuesta de Jerry Brody quien sugiere que el "hachurado" era un símbolo para el color azul-verde. La proposición de Brody se examina por medio del análisis de los colores y patrones de colores que se usaron para decorar materiales que no son de cerámica y que provienen de la región del Cañón de Chaco, en el noroeste de Nuevo Mexico. Su propuesta es válida y presentamos las implicaciones de esta conclusión tanto para la región del Cañón de Chaco como para futuros estudios de esta índole.

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