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  Reconsidering Taino Social Dynamics After Spanish Conquest: Gender And Class In Culture Contact Studies Minimize

Kathleen Deagan

Abstract


Despite the fact that the Taíno people of the Caribbean were the first Native Americans to encounter and coexist with Europeans after 1492, there has been almost no archaeology of Taíno response to that encounter. This study explores the reasons for (and consequences of) this neglect, and their larger implications for American contact-period archaeology. It also challenges prevailing historical models of Taíno social disintegration, drawing upon six years of archaeological work at the En Bas Saline site in Haiti, the only extensively excavated Taíno townsite occupied both before and after contact. Our results, organized by a household-scale analytical framework emphasizing Taíno constructions of gender and class, suggest that there were few major alterations to traditional Taíno social practice during the post-contact period, and most of these were related to activities thought to have been the domain of non-elite Taíno men. It is suggested that the relatively nonspecialized gender roles among the Taíno, as well as the clearly differentiated nature of their social classes, may have served as mitigating factors in the disruption of Taíno cultural practice under Spanish domination. This work also reveals a marked Taíno resistance to the incorporation of European cultural elements, which provides a striking contrast to the Spanish patterns documented in contact-era European towns, and underscores the critical importance of incorporating gender relations into studies of culture contact.

Resumen

A pesar de que los Taínos del Caribe sean los primeros Indios Americanos encontrar y coexistir con europeos después que 1492, no ha habido casi ninguna arqueología de la respuesta Taína a ese encuentro. Este estudio explora las razones para (y las consecuencias) de este descuido, y sus implicaciones más grande para la arqueología Americana del período del contacto. Desafía también los modelos históricos predominantes de la rápida desintegración social de los Taínos, en base de seis años del trabajo arqueológico en el sitio de En Bas Saline, Haití, el único pueblo Taíno extensamente excavado, y ocupada antes de y después del contacto. Nuestros resultados, organizado por un paso analítico que enfatiza las construcciones Taínos del género y la clase, sugieren que había pocas modificaciones mayores a la práctica social tradicional Taína durante el período post-contacto, y que la mayor parte de éstos fueron relacionados a actividades pensó haber sido el dominio de hombres no-élites Taínos. Se sugiere que los papeles del género relativamente no especializados entre el Taíno, así como la naturaleza claramente diferenciada de sus clases sociales, pueden haber servido como factores mitigandos en la interrupción de la práctica cultural de los Taínos bajo la dominación española. Este trabajo revela también una resistencia marcada entre los Taínos frente a la incorporación de elementos culturales europeos, que proporciona un contraste llamativo con el modelo bien documentado que se visto en pueblos europeos españoles de la era del contacto, y subraya la importancia crítica de incorporar las relaciones del género en estudios del contacto cultural.

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