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 Latin American Antiquity Minimize

Volume 12 Number 3 September 2001

Las estructuras tumulares (cerritos) del litoral atlántico uruquayo
Jose M. Lopez Mazz

Abstract

Cerritos are without doubt among the most conspicuous archaeological remains in eastern Uruguay and southern Brazil. These mounds, known as "cerritos de indios" or "aterros," have been described and studied since the late nineteenth century, producing many, but often contradictory, interpretations of their function. This paper summarizes recent research conducted by Uruguayan and Brazilian archaeologists, and proposes an explanatory model that focuses on the relationship between hunter-gatherer societies and lowland environments. A typology of these structures is proposed, and a regional chronological sequence is elaborated. In interpreting the mounds, emphasis is placed on ritual and funerary activity, as well as social organization, economy, and politics. These interpretations are based on an exhaustive analysis of the archaeological record as well as ethnographic information. Careful analysis of ethnographic data available for this region is of the utmost importance when it comes to the interpretation of the nature of the societies involved in the construction of these structures. Previously regarded as marginal societies, living in marginal environments, these groups now represent an interesting case study for the study of culture change and the emergence of social complexity.

Resumen

Las estructuras arqueológicas llamadas cerritos de indios han sido reportadas y estudiadas desde fines del siglo diecinueve, recibiendo variadas interpretaciones sobre su función. El presente artículo, pretende realizar una síntesis de la información arqueológica generada por investigadores uruguayos y brasileros, buscando discutir las aproximaciones empleadas y las explicaciones propuestas; en particular al respecto de la relación entre sociedades cazadoras-recolectoras y ambientes de tierras bajas. En el trabajo se propone una tipología y una secuencia arqueológica regional para estos cerritos. La actividad ritual y funeraria son particularmente consideradas. El análisis estratigráfico y el material arqueológico recuperado, apoyan la interpretación funcional y el estudio de la organización social, económica y política de estos grupos. El análisis crítico de la información etnohistórica adquiere significación a la hora de interpretar el tipo de sociedad y de conductas involucradas en estas construcciones. Consideradas como sociedades marginales, viviendo en ambientes marginales, estos grupos representan ahora, un interesante ejemplo para estudiar el cambio cultural y la emergencia de complejidad social.

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